SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
Hemşirelik
HEM 313 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Geriatri ve Evde Bakım Hemşireliği
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
HEM 313
|
Güz/Bahar
|
2
|
2
|
3
|
4
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Karma | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin; sağlıklı/hasta yaşlıların etkin hemşirelik bakımını planlanması, uygulaması, değerlendirmesi ile evlerinde/ bakım evlerinde her yaş grubundaki bireylere gerekli olan bakım hizmetini saptaması, planlaması, uygulaması ve değerlendirmesi amaçlanmıştır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders; öğrencilerin sağlıklı/hasta yaşlılar ve evde/bakım evlerinde bakım gereksinimi olan her yaştaki bireylere yönelik uygun hemşirelik bakımının planlanması, yönetimi ile ilgili yeterlilikleri kazanmasını sağlayan bilgi ve becerileri içerir. |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tanışma Dersin Tanıtımı Yaşlılık Kavram ve Tanımlar Geriatri Hemşireliği | Bilgili N, Yitiş Y. (2019). Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı, Vize Yayıncılık, Ankara. ss:1-17 Karadakovan A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım, Akademisyen Tıp Kitap Evi, Ankara. ss:3-6. Gündüz T. (2018). Yaşlı Bakım ve Uygulamaları, Vize Yayıncılık, 1. Baskı, Ankara. ss:3-18 Karakovan A. (2014). Yaşlı Sağlığı ve Bakımı, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara. ss:9-11 |
2 | Yaşlı Nüfus Ile Ilgili Temel Göstergeler Geriatri Hemşireliği Bakım Modelleri | Bilgili N, Yitiş Y. (2019). ss:18-29 Gündüz T. (2018). ss:19-24 Terkeş, N., Kalav, S., Bektaş, H. Geriatri hemşireliği bakım modelleri. International Refereed Journal of Nursing Researches. 2018;12(1):180-199. Doi:10.17371/UHD.2018.1.10 |
3 | Yaşlanma Teorileri Ve Yaklaşımlar Geriatrik Birey ile İletişim | Bilgili N, Yitiş Y. (2019). ss:45-54 Gündüz T. (2018). ss:7-9 Hoffmann Wold G. (2012) Basic Geriatric Nursing, Elsevier, China. p:88-101 Karakovan A. (2014). ss:178-187 |
4 | Ulusal Ve Uluslararası Yaşlı Politikaları Geriatrik Bireyde Sağlığın Değerlendirilmesi | Bilgili N, Yitiş Y. (2019). ss:55-73 Gündüz T. (2018). ss:63-68 Hoffmann Wold G. (2012) p:151-166 Karakovan A. (2014). ss:209-255 |
5 | Yaşlı Bireyde Meydana Gelen Fizyolojik Değişiklikler Geriatrik Bireyde Fiziksel Bakım | Bilgili N, Yitiş Y. (2019). ss:76-86 Karadakovan A. (2020). ss:157-170 Gündüz T. (2018). ss:25-28 Karakovan A. (2014). ss:114-177 Hoffmann Wold G. (2012) p:266-336 |
6 | Yaşlı Bireyde Meydana Gelen Psikososyal Değişiklikler Geriatrik Bireyde Fiziksel Bakım | Bilgili N, Yitiş Y. (2019). ss:87-97 Karakovan A. (2014). ss:114-177 Hoffmann Wold G. (2012) p:266-336 |
7 | Yaşlı Bireyin Değerlendirilmesi | Bilgili N, Yitiş Y. (2019). ss:98-115 Karakovan A. (2014). ss:312-332 Hoffmann Wold G. (2012) p:180-265 |
8 | Ara Sınav Geriatrik Bireyde Psikososyal Bakım | Karakovan A. (2014). ss:312-332 Hoffmann Wold G. (2012) p:180-265 |
9 | Yaşlı Bireylerde Fizyolojik Sağlık Sorunları Ara sınav 2 | Bilgili N, Yitiş Y. (2019). ss:156-343 Gündüz T. (2018). ss:44-47 |
10 | Yaşlı Bireylerde Psikososyal Sağlık Sorunları Evde Bakım Hizmetleri | Bilgili N, Yitiş Y. (2019). ss:344-367 Gündüz T. (2018). ss:41-43 Fadıloğlu Ç., Ertem G., Şenuzun Aykar F. (2013) Evde sağlık ve bakım, Göktuğ Yayınevi, Amasya. ss:3-12 Konak Ş. (2016) Sosyal Ruhsal ve Medikal Yönleriyle Evde Bakım, Kongre Kitabevi,Antalya. ss:3-16 |
11 | Yaşlılarda İhmal Ve İstismar Yaşlılarda Etik Konular Evde Bakım Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları | Bilgili N, Yitiş Y. (2019). ss:414-429 Karadakovan A. (2020). ss:25-49 Fadıloğlu Ç., Ertem G., Şenuzun Aykar F. (2013). ss:13-24 |
12 | Yaşlılarda Sağlığın Korunması Ve Geliştirilmesi Yaşlılarda Evde Bakım | Bilgili N, Yitiş Y. (2019). ss:116-155 Karadakovan A. (2020). ss:135-156 Gündüz T. (2018). ss:47-56 Fadıloğlu Ç., Ertem G., Şenuzun Aykar F. (2013). ss:159-178 |
13 | Geriatrik Rehabilitasyon Yatağa Bağlı Hastada ve Kronik Hastalıklarda Evde Bakım | Bilgili N, Yitiş Y. (2019). ss:471-511 Karadakovan A. (2020). ss:75-118 Fadıloğlu Ç., Ertem G., Şenuzun Aykar F. (2013). ss:75-158 |
14 | Aktif Yaşlanma ve Yaşam Kalitesi Evde Bakım Uygulamaları | Bilgili N, Yitiş Y. (2019). ss:522-541 Gündüz T. (2018). ss:37-41 Konak Ş. (2016). ss:9-11 |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | *Bilgili N, Yitiş Y. (2019). Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı, Vize Yayıncılık, 3. Baskı, Ankara. ISBN:978-605-9278-21-8 *Karadakovan A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım, Akademisyen Tıp Kitap Evi, Ankara. ISBN:978-625-7707-07-7 *Gündüz T. (2018). Yaşlı Bakım ve Uygulamaları, Vize Yayıncılık, 1. Baskı, Ankara. ISBN:978-605-9278-58-4 -Karakovan A. (2014). Yaşlı Sağlığı ve Bakımı, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara. -Hoffmann Wold G. (2012) Basic Geriatric Nursing, Elsevier, China. -Terkeş, N., Kalav, S., Bektaş, H. Geriatri hemşireliği bakım modelleri. International Refereed Journal of Nursing Researches. 2018;12(1):180-199. Doi:10.17371/UHD.2018.1.10 -Fadıloğlu Ç., Ertem G., Şenuzun Aykar F. (2013) Evde sağlık ve bakım, Göktuğ Yayınevi, Amasya. -Konak Ş. (2016) Sosyal Ruhsal ve Medikal Yönleriyle Evde Bakım, Kongre Kitabevi,Antalya. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | -Pekcan H. Evde Bakım Hizmetleri. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 2000, 5 (3). https://dergipark.org.tr/tr/pub/hacettepesid/issue/7550/99303 -Erşil S, Sivrikaya S. Kronik Hastalıklarda Evde Bakımda Hasta Güvenliği. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2016, 3 (3): 426-430. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cbusbed/issue/24197/257449 |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
15
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
15
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
2
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0
|
||
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
5
|
5
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
5
|
5
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
2
|
10
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
26
|
26
|
Toplam |
120
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Aile ve toplumun sağlık ve refahı için hemşirelik ve sağlık bilimi alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
X | ||||
2 | Bütüncül yaklaşımla aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini karşılamak için temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
X | ||||
3 | Hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirirken kanıta dayalı uygulamaları ve yeni yaklaşımları takip eder. |
|||||
4 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimser, bilimsel, teknolojik ve güncel uygulamaları izler ve kendini geliştirme sorumluluğunu sürdürür. |
X | ||||
5 | Uygulamalarda birey, aile, toplum ve sağlık ekibi ile etkili iletişim kurar. |
|||||
6 | Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip ve hukuksal hak ve sorumluluklarının farkında olarak mesleki platformlarda yerini alır. |
|||||
7 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. |
X | ||||
8 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. |
|||||
9 | Araştırma sonuçlarının uygulanabilirliğini değerlendirebilir, hemşirelik uygulamalarında kullanabilir, yeni problem alanları belirleyebilir ve eleştirel düşünebilir. |
|||||
10 | Hemşirelik alanında verilerin toplanması, yorumlanması, girişimlerin uygulanması ve sonuçların değerlendirilmesi aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak hemşirelik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Sağlıklı Yaş Alma Sempozyumu
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü moderatörlüğünde, Balçova Belediyesi işbirliğiyle 18-24 Mart Yaşlılar Haftası kapsamında Sağlıklı Yaş Alma
"Kadınların Geleceğini Güçlendiren Üniversite" Ödülü
Koç Üniversitesi Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Araştırma ve Uygulama Merkezi (KOÇ-KAM) ile Ekonomi Gazetesi’nin stratejik ortaklığında düzenlenen “Lider Kadın Paneli ve
8 Mart Dünya Kadınlar Günü’nde Toplumsal Cinsiyet Çalışmalarını Geliştirme Çalıştayı
Toplumsal cinsiyet eşitliği konusunda birçok başarılı proje ve etkinliğe imza atan İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ), 8 Mart Dünya Kadınlar Günü’nde "Toplumsal Cinsiyet
Gururlu Ameliyathane Hemşireleri-Geleceğimiz
İzmir Ekonomi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümünün Türk Cerrahi ve Ameliyathane Hemşireleri Derneği (TCAHD) iş birliğinde hazırladığı 15 Şubat Avrupa Ameliyathane
Farkında mısınız? HIV/AIDS
İzmir Ekonomi Üniversitesi Tıp Fakültesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, EKOKAM katkıları ile hazırlanan HIV/AIDS Farkındalık Haftası etkinliği 1 Aralık 2023 tarihinde üniversitemizde gerçekleştirilmiştir.
5. Uluslararası & 13. Ulusal Türk Cerrahi ve Ameliyathane Hemşireliği Kongresi
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü iş birliğinde Türk Cerrahi ve Ameliyathane Hemşireleri Derneği’nin 16-19 Kasım tarihlerinde Kuşadası’nda düzenlediği 5.
2023-2024 Akademik Yılı Sağlık Bilimleri Fakültesi Açılış Dersi
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi 2023-2024 Akademik yılı Açılış Dersi 'Antik Çağdan Günümüze Kanser ve Beslenme İlişkisi' başlıklı konuşması ile Dr. Öğr.