SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
Hemşirelik
HEM 106 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Hemşirelik Esasları
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
HEM 106
|
Bahar
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaProblem çözmeOlgu / Vaka çalışmasıSoru & CevapKritik vermeCanlandırmaAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Hemşirelik Esasları dersi, öğrencinin hemşirelik bakımında temel kuram, kavram, ilke ve yöntemlere ilişkin bilgi ve beceri geliştirmesini sağlar. Ders, öğrencinin hemşireliğin temel felsefesini ve sağlık bakım sistemi içinde hemşirenin rolünü ve öğrenci hemşire olarak kendi rolünü kavramasına yardımcı olur. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders; öğrencilerin, hemşirenin temel kuram, kavram, ilke ve yöntem doğrultusunda uygulamaları yaparken ilgili yeterlilikleri kazanmasını sağlayan bilgi ve becerileri içerir. |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin tanıtımı, amaç ve hedeflerin paylaşımı Hemşirelikte bakım kavramı ve sistematik yaklaşım | -Aşti T.A., Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. ss:217-234. -Birol L. Hemşirelik Süreci, 11. Baskı, Akademisyen Kitabevi, Ankara, 2018. ss:93-102. |
2 | Sağlıklı/hasta birey ile hemşirelik modeli doğrultusunda görüşme yapma ve veri toplama | -Aşti T.A., Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. ss:137-176. -Birol L. Hemşirelik Süreci, 11. Baskı, Akademisyen Kitabevi, Ankara, 2018. ss:103-128. |
3 | Hemşirelik süreci | -Aşti T.A., Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. ss:137-218. -Birol L. Hemşirelik Süreci, 11. Baskı, Akademisyen Kitabevi, Ankara, 2018. ss:129-258. |
4 | Enfeksiyonu önleme ve kontrol | -Aşti T.A., Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. ss:409-440. -Aşti T.A., Karadağ A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. ss:189-221. -Sabuncu N. ve ark. Hemşirelik Esasları: Temel Beceriler Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2015. ss:36. |
5 | Hijyen uygulamaları | - Aşti T.A., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Yayınevi, 2014, İstanbul. ss:441-482. -Aşti T.A., Karadağ, A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. ss:375-461. -Sabuncu N. ve ark. Hemşirelik Esasları: Temel Beceriler Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2015. ss:58-70. |
6 | Sıcak ve soğuk uygulamalar Uyku ve dinlenme gereksinimi | -Aşti T.A, Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Yayınevi, 2014, İstanbul. ss:669-690, ss:1099-1114. -Aşti T.A., Karadağ A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. ss:1306-1328, ss:128-165. -Sabuncu N. ve ark. Hemşirelik Esasları: Temel Beceriler Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2015. ss:37-42. |
7 | Hareket gereksinimi | -Aştı T.A., Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. ss:319-386. -Aşti T.A., Karadağ, A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. ss: 224-374. -Sabuncu N. ve ark. Hemşirelik Esasları: Temel Beceriler Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2015. ss:19-34. Ss:9-23 |
8 | Yaşamsal bulgular ve ağrı yönetimi | -Aşti A.T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları, Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Kitabevi, 2014. ss:579-668. -Atabek A.T., Karadağ A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri, Nobel Kitabevi, 2011. ss:487-538. -Sabuncu N. ve ark. Hemşirelik Esasları: Temel Beceriler Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2015. ss:6-17. |
9 | Ara sınav | |
10 | İlaç uygulamaları -Oral ve lokal ilaç uygulamaları -Parenteral ilaç uygulamaları -İntravenöz Sıvı Tedavisi -Kan transfüzyonu | -Aşti TA., Karadağ A, Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Yayınevi, 2014, İstanbul. ss:727-900. -Aşti T.A., Karadağ A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. ss:609-761. -Sabuncu N. ve ark. Hemşirelik Esasları: Temel Beceriler Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2015. ss:71-111. |
11 | Solunum gereksinimi ve oksijen tedavisi | -Aşti T.A., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. ss:531-578. -Aşti T.A., Karadağ A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. ss:762-897. -Sabuncu N. ve ark. Hemşirelik Esasları: Temel Beceriler Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2015. ss:111-115. |
12 | Sindirim gereksinimi | -Aşti T.A, Karadağ, A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. ss:901-944. -Aşti T.A, Karadağ, A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri, Nobel Tıp Kitabevi, istanbul, 2011. ss: 983-1066. -Sabuncu N. ve ark. Hemşirelik Esasları: Temel Beceriler Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2015. ss:116-123. |
13 | Barsak boşaltım gereksinimi Ostomi bakımı | -Aşti T.A., Karadağ A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. ss:1116-1177. -Sabuncu N. ve ark. Hemşirelik Esasları: Temel Beceriler Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2015. ss:133-135. |
14 | Üriner boşaltım gereksinimi Yara bakımı | -Aşti T.A., Karadağ, A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. ss:973-1014, ss:483-531. -Aşti T.A., Karadağ A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. ss:1067-1115, ss:1228-1291. -Sabuncu N. ve ark. Hemşirelik Esasları: Temel Beceriler Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2015. ss:124-129, ss:43-51. |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | -Aşti T.A., Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014, 1. baskı ISBN :978-975-01795-7-0 -Aşti, T.A., Karadağ, A. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. ISBN: 978-605-397-073-6 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | -Sabuncu N. ve ark. Hemşirelik Esasları: Temel Beceriler Rehberi. İstanbul Medikal Yayıncılık. İstanbul. 2008. ISBN: 978-9944-211-16-1 -Birol L. Hemşirelik Süreci, 11. Baskı, akademisyen Kitabevi. Ankara. 2018. ISBN: 978-605-258-046-2 -Erdemir, F. Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi. 2012. ISBN: 978-975-420-88-5-6. |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
50
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2
|
50
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
50
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
5
|
80
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
1
|
14
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
10
|
10
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
16
|
16
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
30
|
Toplam |
150
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Aile ve toplumun sağlık ve refahı için hemşirelik ve sağlık bilimi alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
X | ||||
2 | Bütüncül yaklaşımla aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini karşılamak için temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
X | ||||
3 | Hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirirken kanıta dayalı uygulamaları ve yeni yaklaşımları takip eder. |
X | ||||
4 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimser, bilimsel, teknolojik ve güncel uygulamaları izler ve kendini geliştirme sorumluluğunu sürdürür. |
X | ||||
5 | Uygulamalarda birey, aile, toplum ve sağlık ekibi ile etkili iletişim kurar. |
X | ||||
6 | Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip ve hukuksal hak ve sorumluluklarının farkında olarak mesleki platformlarda yerini alır. |
|||||
7 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. |
X | ||||
8 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. |
|||||
9 | Araştırma sonuçlarının uygulanabilirliğini değerlendirebilir, hemşirelik uygulamalarında kullanabilir, yeni problem alanları belirleyebilir ve eleştirel düşünebilir. |
|||||
10 | Hemşirelik alanında verilerin toplanması, yorumlanması, girişimlerin uygulanması ve sonuçların değerlendirilmesi aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır. |
X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak hemşirelik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Sağlıklı Yaş Alma Sempozyumu
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü moderatörlüğünde, Balçova Belediyesi işbirliğiyle 18-24 Mart Yaşlılar Haftası kapsamında Sağlıklı Yaş Alma
"Kadınların Geleceğini Güçlendiren Üniversite" Ödülü
Koç Üniversitesi Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Araştırma ve Uygulama Merkezi (KOÇ-KAM) ile Ekonomi Gazetesi’nin stratejik ortaklığında düzenlenen “Lider Kadın Paneli ve
8 Mart Dünya Kadınlar Günü’nde Toplumsal Cinsiyet Çalışmalarını Geliştirme Çalıştayı
Toplumsal cinsiyet eşitliği konusunda birçok başarılı proje ve etkinliğe imza atan İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ), 8 Mart Dünya Kadınlar Günü’nde "Toplumsal Cinsiyet
Gururlu Ameliyathane Hemşireleri-Geleceğimiz
İzmir Ekonomi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümünün Türk Cerrahi ve Ameliyathane Hemşireleri Derneği (TCAHD) iş birliğinde hazırladığı 15 Şubat Avrupa Ameliyathane
Farkında mısınız? HIV/AIDS
İzmir Ekonomi Üniversitesi Tıp Fakültesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, EKOKAM katkıları ile hazırlanan HIV/AIDS Farkındalık Haftası etkinliği 1 Aralık 2023 tarihinde üniversitemizde gerçekleştirilmiştir.
5. Uluslararası & 13. Ulusal Türk Cerrahi ve Ameliyathane Hemşireliği Kongresi
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü iş birliğinde Türk Cerrahi ve Ameliyathane Hemşireleri Derneği’nin 16-19 Kasım tarihlerinde Kuşadası’nda düzenlediği 5.
2023-2024 Akademik Yılı Sağlık Bilimleri Fakültesi Açılış Dersi
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi 2023-2024 Akademik yılı Açılış Dersi 'Antik Çağdan Günümüze Kanser ve Beslenme İlişkisi' başlıklı konuşması ile Dr. Öğr.