
SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
Hemşirelik
HEM 208 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Sağlığın Temelleri IV
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
HEM 208
|
Bahar
|
2
|
2
|
3
|
3
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Çevrim içi | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıOlgu / Vaka çalışmasıSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilere mesleki yaşamlarında karşılaşabilecekleri etik sorunları ve bu sorunları çözme yollarını öğretmeyi amaçlar. Sağlıkta kalite kapsamında yer alan, hasta güvenliği farkındalığını artırmak, risk yaratan faktörlerin belirlenmesi, hasta güvenliğinin hukuki boyutu ve kök neden analizi becerileri öğretilir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, temel insan ve hasta hakları, sağlık personelinin hukuki sorumlulukları, sağlık sektöründe karşılaşılan etik problemler ve çözüm yolları, hasta güvenliğindeki riskli ve öncelikli alanlar, iletişim ve ekip çalışması, tıbbi hatalar, kök neden analizi, çalışan sağlığı, hasta güvenliğinde etik ve hukuki boyut konularını kapsar. |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin Tanımı ve Dersten Beklentiler | |
2 | İnsan Hakları Hasta Güvenliği | -İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, https://www.tbmm.gov.tr/komisyon/insanhaklari/pdf01/203-208.pdf -AORN Guidelines for perioperative practice 2021. https://www.aorn.org/guidelines/purchase-guidelines -2020 National Patient Safety Goals. The Joint Commission. https://www.jointcommission.org/-/media/tjc/documents/standards/national-patient-safety-goals/2020/2020-hap-npsg-goals-final.pdf?db=web&hash=17AB9546CAD521158182BC25A8387B2E |
3 | Çocuk Hakları Dünya ve Türkiye’de Hasta Güvenliği | -Unicef. Çocuk Haklarına Dair Sözleşme. https://www.unicef.org/turkey/%C3%A7ocuk-haklar%C4%B1na-dair-s%C3%B6zle%C5%9Fme -AORN Guidelines for perioperative practice 2021. https://www.aorn.org/guidelines/purchase-guidelines -2020 National Patient Safety Goals. The Joint Commission. https://www.jointcommission.org/-/media/tjc/documents/standards/national-patient-safety-goals/2020/2020-hap-npsg-goals-final.pdf?db=web&hash=17AB9546CAD521158182BC25A8387B2E |
4 | Hasta Hakları Tıbbi Hata Kavramı ve Boyutları, Tıbbi Hata Bildirim Sistemleri | -TC. Hasta Haklari Yönetmeliği. https://shgmgetatdb.saglik.gov.tr/TR-8468/hasta-haklari-yonetmeligi.html -AORN Guidelines for perioperative practice 2021. https://www.aorn.org/guidelines/purchase-guidelines -2020 National Patient Safety Goals. The Joint Commission. https://www.jointcommission.org/-/media/tjc/documents/standards/national-patient-safety-goals/2020/2020-hap-npsg-goals-final.pdf?db=web&hash=17AB9546CAD521158182BC25A8387B2E |
5 | Etiğe Giriş Tıbbi Hatalar ve İstenmeyen Olaylar Hatalardan ve Raporlardan Öğrenme | Yıldız N. Etik ile Ahlak Ayırımı. Felsefe Arkivi, 35. Sayı, 2008-2010, 23-36 -AORN Guidelines for perioperative practice 2021. https://www.aorn.org/guidelines/purchase-guidelines -2020 National Patient Safety Goals. The Joint Commission. https://www.jointcommission.org/-/media/tjc/documents/standards/national-patient-safety-goals/2020/2020-hap-npsg-goals-final.pdf?db=web&hash=17AB9546CAD521158182BC25A8387B2E |
6 | Hemşirelikte Etik Kodlar Aydınlatılmış Onam Kök Neden Analizi ve Kullanılan Yöntemler | Karadakovan A. Hemşirelikte Etik Kodlar ve Etik Sorunlar. Nefroloji Hemşireliği Dergisi. Eylül - Aralık 2007, Ocak - Nisan 2008, Sayfa 61-65. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/423212 -AORN Guidelines for perioperative practice 2021. https://www.aorn.org/guidelines/purchase-guidelines -2020 National Patient Safety Goals. The Joint Commission. https://www.jointcommission.org/-/media/tjc/documents/standards/national-patient-safety-goals/2020/2020-hap-npsg-goals-final.pdf?db=web&hash=17AB9546CAD521158182BC25A8387B2E |
7 | Sağlık Bakım Uygulamaların Etik ikilemler-I Tıbbi Cihaz Güvenliği, Kan Güvenliğİ ve Güvenli Hastane Ortamı | -Utlu N. Hastane Ortaminda Hemsirelerin Etik Yaklasimi ve Etik İkilemler. March 2016. Istanbul Aydin Universitesi Dergisi 8(29):17-35 https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/319470 -AORN Guidelines for perioperative practice 2021. https://www.aorn.org/guidelines/purchase-guidelines -2020 National Patient Safety Goals. The Joint Commission. https://www.jointcommission.org/-/media/tjc/documents/standards/national-patient-safety-goals/2020/2020-hap-npsg-goals-final.pdf?db=web&hash=17AB9546CAD521158182BC25A8387B2E |
8 | Sağlık Bakım Uygulamaların Etik ikilemler-II Hasta Verilerinin Korunması | -Utlu N. Hastane Ortaminda Hemsirelerin Etik Yaklasimi ve Etik İkilemler. March 2016. Istanbul Aydin Universitesi Dergisi 8(29):17-35 https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/319470 -AORN Guidelines for perioperative practice 2021. https://www.aorn.org/guidelines/purchase-guidelines -2020 National Patient Safety Goals. The Joint Commission. https://www.jointcommission.org/-/media/tjc/documents/standards/national-patient-safety-goals/2020/2020-hap-npsg-goals-final.pdf?db=web&hash=17AB9546CAD521158182BC25A8387B2E |
9 | Hemşirelik Yasası İlaç Hataları ve İlaç Güvenliği Hasta Düşmeleri ve Yaralanmaları Önleme Stratejileri | Aydın E. Tıp Etiği, Güneş Kitapevi,2006, Ankara Bağ B. Hemşirelik Uygulamalarında Etik, Aktif Yayınevi, Erzurum, 2000. Tschudin V. Ethics in Nursing. Elsevier Science. Edinburgh, 2003 Demirhan AE, Oğuz Y, Elçioğlu Ö, Doğan H. Klinik Etik. Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul, 2001. Çobanoğlu N. Kuramsal ve Uygulamalı Tıp Etiği. Eflatun Yayınevi 2009, Ankara. Hatemi H, Doğan H. Medikal Etik (İlkeler ve Sorunlar) -AORN Guidelines for perioperative practice 2021. https://www.aorn.org/guidelines/purchase-guidelines -2020 National Patient Safety Goals. The Joint Commission. https://www.jointcommission.org/-/media/tjc/documents/standards/national-patient-safety-goals/2020/2020-hap-npsg-goals-final.pdf?db=web&hash=17AB9546CAD521158182BC25A8387B2E |
10 | Üreme Sağlığında Etik Basınç Yaralanmalarında Enfeksiyon ve Önleme Stratejileri | -Abiç A. Guncel Kadin Sagligi Konuları Etik ve Yasal Durum Nedir. April 2019. Researcher Social Science Studies 7(Cilt 7 Sayı 1). https://www.researchgate.net/publication/332112232 -AORN Guidelines for perioperative practice 2021. https://www.aorn.org/guidelines/purchase-guidelines -2020 National Patient Safety Goals. The Joint Commission. https://www.jointcommission.org/-/media/tjc/documents/standards/national-patient-safety-goals/2020/2020-hap-npsg-goals-final.pdf?db=web&hash=17AB9546CAD521158182BC25A8387B2E |
11 | Organ Nakli ve Etik Kalite ve Hasta Güvenliğini Geliştirme Araçları | -Türkiye Biyoetik Derneği. Türkiye Biyoetik Derneği Organ Nakli ve Etik İlkeler Görüşü. https://biyoetik.org.tr/gorusler/turkiye-biyoetik-dernegi-organ-nakli-ve-etik-ilkeler-gorusu/ -AORN Guidelines for perioperative practice 2021. https://www.aorn.org/guidelines/purchase-guidelines -2020 National Patient Safety Goals. The Joint Commission. https://www.jointcommission.org/-/media/tjc/documents/standards/national-patient-safety-goals/2020/2020-hap-npsg-goals-final.pdf?db=web&hash=17AB9546CAD521158182BC25A8387B2E |
12 | HIV-AIDS (Bulaşıcı Hastalıklarda Etik) ARA SINAV (Hasta Güvenliği) Çalışma Koşulları ve Çalışan Sağlığı | -Örnek Büken N. AIDS ve Etik. http://www.hatam.hacettepe.edu.tr/AIDSTipEtigi160115.pdf https://www.aorn.org/guidelines/purchase-guidelines -2020 National Patient Safety Goals. The Joint Commission. https://www.jointcommission.org/-/media/tjc/documents/standards/national-patient-safety-goals/2020/2020-hap-npsg-goals-final.pdf?db=web&hash=17AB9546CAD521158182BC25A8387B2E. |
13 | Yoğun Bakımda Etik Hasta Güvenliğinin Etik ve Hukuki Boyutu | -Akpir K. Yoğun Bakım Etiği. Türk Yoğun Bakım Derneği Dergisi / Journal of the Turkish Society of Intensive Care 2010;8:77-84. http://cms.galenos.com.tr/Uploads/Article_4444/77-84.pdf -AORN Guidelines for perioperative practice 2021. https://www.aorn.org/guidelines/purchase-guidelines -2020 National Patient Safety Goals. The Joint Commission. https://www.jointcommission.org/-/media/tjc/documents/standards/national-patient-safety-goals/2020/2020-hap-npsg-goals-final.pdf?db=web&hash=17AB9546CAD521158182BC25A8387B2E |
14 | Etik Problemler Örnek Vaka Analizi “The Doctor” Filmi Analizi | -AORN Guidelines for perioperative practice 2021. https://www.aorn.org/guidelines/purchase-guidelines -AORN Guidelines for perioperative practice 2021. https://www.aorn.org/guidelines/purchase-guidelines -2020 National Patient Safety Goals. The Joint Commission. https://www.jointcommission.org/-/media/tjc/documents/standards/national-patient-safety-goals/2020/2020-hap-npsg-goals-final.pdf?db=web&hash=17AB9546CAD521158182BC25A8387B2E |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Burkhardt MA, Nathaniel AK (Çev.Ed) Ecevit Alpar Ş, Bahçecik N, Karabacak Ü. Margaret A. Çağdaş hemşirelikte etik. İstanbul Tıp Kitabevi, 2013. ISBN: 9786054499687 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | -Tschudin V. Ethics in Nursing. Elsevier Science. Edinburgh, 2003. ISBN: 9780750652650 -Çobanoğlu N. Kuramsal ve Uygulamalı Tıp Etiği. Eflatun Yayınevi 2009, Ankara. ISBN : 9786054160181 -Hatemi H, Doğan H. Medikal Etik (İlkeler ve Sorunlar). Yüce Yayınları. 2000. İstanbul. ISBN-10 : 9754112800.
|
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
2
|
30
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
10
|
Proje |
1
|
10
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
10
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
5
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
1
|
5
|
5
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
2
|
3
|
6
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
3
|
3
|
Proje |
1
|
3
|
3
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
3
|
3
|
Final Sınavı |
1
|
6
|
6
|
Toplam |
90
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Aile ve toplumun sağlık ve refahı için hemşirelik ve sağlık bilimi alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
X | ||||
2 | Bütüncül yaklaşımla aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini karşılamak için temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
X | ||||
3 | Hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirirken kanıta dayalı uygulamaları ve yeni yaklaşımları takip eder. |
|||||
4 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimser, bilimsel, teknolojik ve güncel uygulamaları izler ve kendini geliştirme sorumluluğunu sürdürür. |
X | ||||
5 | Uygulamalarda birey, aile, toplum ve sağlık ekibi ile etkili iletişim kurar. |
|||||
6 | Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip ve hukuksal hak ve sorumluluklarının farkında olarak mesleki platformlarda yerini alır. |
|||||
7 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. |
|||||
8 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. |
|||||
9 | Araştırma sonuçlarının uygulanabilirliğini değerlendirebilir, hemşirelik uygulamalarında kullanabilir, yeni problem alanları belirleyebilir ve eleştirel düşünebilir. |
X | ||||
10 | Hemşirelik alanında verilerin toplanması, yorumlanması, girişimlerin uygulanması ve sonuçların değerlendirilmesi aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak hemşirelik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER

Farkında mısınız? HIV/AIDS
İzmir Ekonomi Üniversitesi Tıp Fakültesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, EKOKAM katkıları ile hazırlanan HIV/AIDS Farkındalık Haftası etkinlikleri 1-5 Aralık tarihlerinde İEÜ Sağlık Kulübü

Uluslararası Adli Hemşirelik Sempozyumu
İzmir Ekonomi Üniversitesi SBF Hemşirelik Bölümü, Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi, İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi SBF Hemşirelik Bölümü ve Adli Bilimciler Derneği tarafından

MEME KANSERİ FARKINDALIK ETKİNLİĞİ
Meme Kanseri Farkındalık Ayı olan Ekim ayı kapsamında İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi ve Sağlık Kulübü öğrencileri ile Meme Kanseri Farkındalık

2022-2023 Akademik Yılı Sağlık Bilimleri Fakültesi Açılış Dersi
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi 2022-2023 Akademik yılı Açılış Dersi 'Dokunmanın Gücü' başlıklı konuşması ile Prof. Dr. Sema Savcı'nın katkılarıyla gerçekleştirildi.

3. Sınıf Öğrencimizden Staj Başarısı
3. Sınıf öğrencilerimizden İrem Akbıyık'ın yaz stajını yaptığı İzmir Bozyaka Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nde göstermiş olduğu profesyonel yaklaşım, üstün çaba ve başarılarından dolayı kendisine

9 Eylül İzmir Yarı Maratonu
Hemşirelik Bölümümüz Öğretim Görevlilerinden Emine SEZGÜNSAY 11 Eylül 2022 İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin düzenlediği 10. Uluslararası 9 Eylül İzmir Yarı Maratonu’na katılmış, 35-40

Mezuniyet Törenimiz
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü bu yılki mezuniyet töreni kampüs içindeki amfitiyatroda gerçekleştirildi.Tören sonunda keplerini havaya atan mezunlar, üniversiteyi başarıyla

Uludağ Premium Ultra Trail
Hemşirelik Bölümümüz Öğretim Görevlilerinden Emine SEZGÜNSAY 22 - 24 Temmuz 2022 tarihleri arasında Bursa Uludağ’da gerçekleştirilen Uludağ Premium Ultra Trail, EPIX 30K