
SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
Hemşirelik
HEM 209 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Sağlığın Değerlendirilmesi
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
HEM 209
|
Güz
|
2
|
2
|
3
|
4
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıOlgu / Vaka çalışmasıSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin; sağlık tanılamasına ve beslenmeye yönelik gerekli bilgi, tutum ve becerileri kazanarak sağlığı değerlendirebilmeleri amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders; sağlığın değerlendirilmesinde kültürün rolünü, sağlık değerlendirmesine yönelik kullanılan yöntemleri, sağlık öyküsünün alınmasını, fizik muayeneyi, gelişimsel dönemlere göre yaşam bulgularının değerlendirilmesini, bireyin baştan-ayağa sistemik ve ruhsal/sosyal yönden durumunu değerlendirmeyi; ayrıca besin ögeleri, günlük enerji gereksiniminin hesaplanması, özel durumlarda ve hastalık durumlarında beslenme önerilerini kapsamaktadır. |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin tanıtımı *Sağlığın değerlendirilmesine giriş ve kültürün rolü *Beslenmeye giriş, beslenme ve sağlık | 1. Eti Aslan F. “Sağlığın Değerlendirilmesi”, Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü Yayını, Özyurt Matbaacılık, 2014. S:3-7. 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. Fundamentals of Nursing, 8th. Ed., Mosby, 2013. S:102-112 3. Baysal A. “Beslenme”. Hatiboğlu Yayınevi, 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560. |
2 | *Sağlık değerlendirmesine yönelik kullanılan yöntemler *Temel besin grupları | 1. Eti Aslan F. 2014. S:21-32 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. 2013. S:487-564 3. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560. |
3 | *Sağlık öyküsü alma *Organik besin öğeleri (protein, yağ, karbonhidrat) | 1. Eti Aslan F. 2014. S:9-20 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. 2013. S:207-220 3. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560. |
4 | *Yaşam bulguları ve ağrının değerlendirilmesi *Organik besin öğeleri (vitaminler) | 1. Eti Aslan F. 2014. S:33-60 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. 2013. S:441-486 3. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560. |
5 | *Uyku ve dinlenmenin değerlendirilmesi *İnorganik besin öğeleri (Mineraller) *Su ve Sağlık | 1. Eti Aslan F. 2014. S:295-106 2. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560. |
6 | *Saç, cilt ve tırnak değerlendirilmesi *Enerji metabolizması *Katkı maddeleri | 1. Eti Aslan F. 2014. S: 133-150 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. 2013.S:498-506 3. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560. |
7 | *Baş boyun değerlendirilmesi *Özel durumlarda beslenme (gebelikte ve emziklilikte beslenme, anne sütü ve emzirmenin önemi) | 1. Eti Aslan F. 2014. S:151-158 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. 2013. S:498-506 3. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560. |
8 | *Akciğer ve solunum sistemi değerlendirilmesi *Özel durumlarda beslenme (çocuklarda, ergenlerde, menopozda ve yaşlılarda beslenme) | 1. Eti Aslan F. 2014. S: 166-174 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. 2013. S:522-526 3. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560. |
9 | 1. Ara sınav *Yeme bozuklukları ve obezite | 1. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560. |
10 | *Baştan-ayağa sistemik değerlendirme; Kalp ve dolaşım sistemi değerlendirilmesi *Hastalık durumlarında beslenme (kalp-damar hastalıkları, böbrek hastalıkları) | 1. Eti Aslan F. 2014. S:175-184 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. 2013. S:527-536 3. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560. |
11 | *Baştan-ayağa sistemik değerlendirme: Sinir sistemi değerlendirmesi *Hastalık durumlarında beslenme (diabetes mellitus, fenilketonüri, malnütrisyon) *Hastalık durumlarında beslenme (kanser, diyare ve konstipasyon) | 1. Eti Aslan F. 2014. S:197-218 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. 2013. S:551-554 3. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560. |
12 | *Baştan-ayağa sistemik değerlendirme; Kas-iskelet sistemi ve hareket değerlendirmesi *Kavram Haritası | 1. Eti Aslan F. 2014. S:185-196 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A., 2013. S:542-543 3. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560. |
13 | *2. Ara Sınav *Baştan-ayağa sistemik değerlendirme; Karın ve Gastrointestinal sistem değerlendirmesi | 1. Eti Aslan F. 2014. S:219-236 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. 2013. S:555-559 3. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560. 4. Upton D. Hemşireler ve Sağlık Profesyonelleri için Psikolojiye Giriş. Çeviri: Tabak RS. Palme Yayınevi, 2017. S: 257-290. |
14 | *Baştan-ayağa sistemik değerlendirme; Meme ve aksilla değerlendirmesi *İlaç ve besin etkileşimi | 1. Eti Aslan F. 2014. S:237-248 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. 2013. S:537-541 3. Baysal A. “Beslenme”. 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535-560. |
15 | Dersin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | 1. Eti Aslan F. “Sağlığın Değerlendirilmesi”, Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü Yayını, Özyurt Matbaacılık, 2014. ISBN: 978-605-88735-6-8 2. Potter P.A., Perry A. G., Stockert P., Hall A. Fundamentals of Nursing, 8th. Ed., Mosby, 2013. ISBN: 978-0-323-07933-4 3. Baysal A. “Beslenme”. Hatiboğlu Yayınevi, 2012. Bölüm III- Özel Durumlarda Beslenme, sayfa: 535. ISBN: 978-975-7527-73-2 |
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
15
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
15
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
2
|
40
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4
|
70
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
30
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0
|
||
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
10
|
10
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
10
|
10
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
2
|
10
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
16
|
16
|
Toplam |
120
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Aile ve toplumun sağlık ve refahı için hemşirelik ve sağlık bilimi alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
X | ||||
2 | Bütüncül yaklaşımla aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini karşılamak için temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
X | ||||
3 | Hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirirken kanıta dayalı uygulamaları ve yeni yaklaşımları takip eder. |
X | ||||
4 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimser, bilimsel, teknolojik ve güncel uygulamaları izler ve kendini geliştirme sorumluluğunu sürdürür. |
|||||
5 | Uygulamalarda birey, aile, toplum ve sağlık ekibi ile etkili iletişim kurar. |
X | ||||
6 | Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip ve hukuksal hak ve sorumluluklarının farkında olarak mesleki platformlarda yerini alır. |
|||||
7 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. |
X | ||||
8 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. |
|||||
9 | Araştırma sonuçlarının uygulanabilirliğini değerlendirebilir, hemşirelik uygulamalarında kullanabilir, yeni problem alanları belirleyebilir ve eleştirel düşünebilir. |
|||||
10 | Hemşirelik alanında verilerin toplanması, yorumlanması, girişimlerin uygulanması ve sonuçların değerlendirilmesi aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır. |
X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak hemşirelik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER

Farkında mısınız? HIV/AIDS
İzmir Ekonomi Üniversitesi Tıp Fakültesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, EKOKAM katkıları ile hazırlanan HIV/AIDS Farkındalık Haftası etkinlikleri 1-5 Aralık tarihlerinde İEÜ Sağlık Kulübü

Uluslararası Adli Hemşirelik Sempozyumu
İzmir Ekonomi Üniversitesi SBF Hemşirelik Bölümü, Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi, İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi SBF Hemşirelik Bölümü ve Adli Bilimciler Derneği tarafından

MEME KANSERİ FARKINDALIK ETKİNLİĞİ
Meme Kanseri Farkındalık Ayı olan Ekim ayı kapsamında İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi ve Sağlık Kulübü öğrencileri ile Meme Kanseri Farkındalık

2022-2023 Akademik Yılı Sağlık Bilimleri Fakültesi Açılış Dersi
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi 2022-2023 Akademik yılı Açılış Dersi 'Dokunmanın Gücü' başlıklı konuşması ile Prof. Dr. Sema Savcı'nın katkılarıyla gerçekleştirildi.

3. Sınıf Öğrencimizden Staj Başarısı
3. Sınıf öğrencilerimizden İrem Akbıyık'ın yaz stajını yaptığı İzmir Bozyaka Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nde göstermiş olduğu profesyonel yaklaşım, üstün çaba ve başarılarından dolayı kendisine

9 Eylül İzmir Yarı Maratonu
Hemşirelik Bölümümüz Öğretim Görevlilerinden Emine SEZGÜNSAY 11 Eylül 2022 İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin düzenlediği 10. Uluslararası 9 Eylül İzmir Yarı Maratonu’na katılmış, 35-40

Mezuniyet Törenimiz
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü bu yılki mezuniyet töreni kampüs içindeki amfitiyatroda gerçekleştirildi.Tören sonunda keplerini havaya atan mezunlar, üniversiteyi başarıyla

Uludağ Premium Ultra Trail
Hemşirelik Bölümümüz Öğretim Görevlilerinden Emine SEZGÜNSAY 22 - 24 Temmuz 2022 tarihleri arasında Bursa Uludağ’da gerçekleştirilen Uludağ Premium Ultra Trail, EPIX 30K