SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
Hemşirelik
HEM 313 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Geriatri ve Evde Bakım Hemşireliği
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
HEM 313
|
Güz/Bahar
|
2
|
2
|
3
|
4
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Karma | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin; sağlıklı/hasta yaşlıların etkin hemşirelik bakımını planlanması, uygulaması, değerlendirmesi ile evlerinde/ bakım evlerinde her yaş grubundaki bireylere gerekli olan bakım hizmetini saptaması, planlaması, uygulaması ve değerlendirmesi amaçlanmıştır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders; öğrencilerin sağlıklı/hasta yaşlılar ve evde/bakım evlerinde bakım gereksinimi olan her yaştaki bireylere yönelik uygun hemşirelik bakımının planlanması, yönetimi ile ilgili yeterlilikleri kazanmasını sağlayan bilgi ve becerileri içerir. |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tanışma Dersin Tanıtımı Yaşlılık Kavram ve Tanımlar Geriatri Hemşireliği | Bilgili N, Yitiş Y. (2019). Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı, Vize Yayıncılık, Ankara. ss:1-17 Karadakovan A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım, Akademisyen Tıp Kitap Evi, Ankara. ss:3-6. Gündüz T. (2018). Yaşlı Bakım ve Uygulamaları, Vize Yayıncılık, 1. Baskı, Ankara. ss:3-18 Karakovan A. (2014). Yaşlı Sağlığı ve Bakımı, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara. ss:9-11 |
2 | Yaşlı Nüfus Ile Ilgili Temel Göstergeler Geriatri Hemşireliği Bakım Modelleri | Bilgili N, Yitiş Y. (2019). ss:18-29 Gündüz T. (2018). ss:19-24 Terkeş, N., Kalav, S., Bektaş, H. Geriatri hemşireliği bakım modelleri. International Refereed Journal of Nursing Researches. 2018;12(1):180-199. Doi:10.17371/UHD.2018.1.10 |
3 | Yaşlanma Teorileri Ve Yaklaşımlar Geriatrik Birey ile İletişim | Bilgili N, Yitiş Y. (2019). ss:45-54 Gündüz T. (2018). ss:7-9 Hoffmann Wold G. (2012) Basic Geriatric Nursing, Elsevier, China. p:88-101 Karakovan A. (2014). ss:178-187 |
4 | Ulusal Ve Uluslararası Yaşlı Politikaları Geriatrik Bireyde Sağlığın Değerlendirilmesi | Bilgili N, Yitiş Y. (2019). ss:55-73 Gündüz T. (2018). ss:63-68 Hoffmann Wold G. (2012) p:151-166 Karakovan A. (2014). ss:209-255 |
5 | Yaşlı Bireyde Meydana Gelen Fizyolojik Değişiklikler Geriatrik Bireyde Fiziksel Bakım | Bilgili N, Yitiş Y. (2019). ss:76-86 Karadakovan A. (2020). ss:157-170 Gündüz T. (2018). ss:25-28 Karakovan A. (2014). ss:114-177 Hoffmann Wold G. (2012) p:266-336 |
6 | Yaşlı Bireyde Meydana Gelen Psikososyal Değişiklikler Geriatrik Bireyde Fiziksel Bakım | Bilgili N, Yitiş Y. (2019). ss:87-97 Karakovan A. (2014). ss:114-177 Hoffmann Wold G. (2012) p:266-336 |
7 | Yaşlı Bireyin Değerlendirilmesi | Bilgili N, Yitiş Y. (2019). ss:98-115 Karakovan A. (2014). ss:312-332 Hoffmann Wold G. (2012) p:180-265 |
8 | Ara Sınav Geriatrik Bireyde Psikososyal Bakım | Karakovan A. (2014). ss:312-332 Hoffmann Wold G. (2012) p:180-265 |
9 | Yaşlı Bireylerde Fizyolojik Sağlık Sorunları Ara sınav 2 | Bilgili N, Yitiş Y. (2019). ss:156-343 Gündüz T. (2018). ss:44-47 |
10 | Yaşlı Bireylerde Psikososyal Sağlık Sorunları Evde Bakım Hizmetleri | Bilgili N, Yitiş Y. (2019). ss:344-367 Gündüz T. (2018). ss:41-43 Fadıloğlu Ç., Ertem G., Şenuzun Aykar F. (2013) Evde sağlık ve bakım, Göktuğ Yayınevi, Amasya. ss:3-12 Konak Ş. (2016) Sosyal Ruhsal ve Medikal Yönleriyle Evde Bakım, Kongre Kitabevi,Antalya. ss:3-16 |
11 | Yaşlılarda İhmal Ve İstismar Yaşlılarda Etik Konular Evde Bakım Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları | Bilgili N, Yitiş Y. (2019). ss:414-429 Karadakovan A. (2020). ss:25-49 Fadıloğlu Ç., Ertem G., Şenuzun Aykar F. (2013). ss:13-24 |
12 | Yaşlılarda Sağlığın Korunması Ve Geliştirilmesi Yaşlılarda Evde Bakım | Bilgili N, Yitiş Y. (2019). ss:116-155 Karadakovan A. (2020). ss:135-156 Gündüz T. (2018). ss:47-56 Fadıloğlu Ç., Ertem G., Şenuzun Aykar F. (2013). ss:159-178 |
13 | Geriatrik Rehabilitasyon Yatağa Bağlı Hastada ve Kronik Hastalıklarda Evde Bakım | Bilgili N, Yitiş Y. (2019). ss:471-511 Karadakovan A. (2020). ss:75-118 Fadıloğlu Ç., Ertem G., Şenuzun Aykar F. (2013). ss:75-158 |
14 | Aktif Yaşlanma ve Yaşam Kalitesi Evde Bakım Uygulamaları | Bilgili N, Yitiş Y. (2019). ss:522-541 Gündüz T. (2018). ss:37-41 Konak Ş. (2016). ss:9-11 |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | *Bilgili N, Yitiş Y. (2019). Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı, Vize Yayıncılık, 3. Baskı, Ankara. ISBN:978-605-9278-21-8 *Karadakovan A. (2020). Yaşlıda Destek Bakım, Akademisyen Tıp Kitap Evi, Ankara. ISBN:978-625-7707-07-7 *Gündüz T. (2018). Yaşlı Bakım ve Uygulamaları, Vize Yayıncılık, 1. Baskı, Ankara. ISBN:978-605-9278-58-4 -Karakovan A. (2014). Yaşlı Sağlığı ve Bakımı, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara. -Hoffmann Wold G. (2012) Basic Geriatric Nursing, Elsevier, China. -Terkeş, N., Kalav, S., Bektaş, H. Geriatri hemşireliği bakım modelleri. International Refereed Journal of Nursing Researches. 2018;12(1):180-199. Doi:10.17371/UHD.2018.1.10 -Fadıloğlu Ç., Ertem G., Şenuzun Aykar F. (2013) Evde sağlık ve bakım, Göktuğ Yayınevi, Amasya. -Konak Ş. (2016) Sosyal Ruhsal ve Medikal Yönleriyle Evde Bakım, Kongre Kitabevi,Antalya. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | -Pekcan H. Evde Bakım Hizmetleri. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 2000, 5 (3). https://dergipark.org.tr/tr/pub/hacettepesid/issue/7550/99303 -Erşil S, Sivrikaya S. Kronik Hastalıklarda Evde Bakımda Hasta Güvenliği. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2016, 3 (3): 426-430. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cbusbed/issue/24197/257449 |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
15
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
15
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
2
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0
|
||
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
5
|
5
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
5
|
5
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
2
|
10
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
26
|
26
|
Toplam |
120
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Aile ve toplumun sağlık ve refahı için hemşirelik ve sağlık bilimi alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
X | ||||
2 | Bütüncül yaklaşımla aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini karşılamak için temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
X | ||||
3 | Hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirirken kanıta dayalı uygulamaları ve yeni yaklaşımları takip eder. |
|||||
4 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimser, bilimsel, teknolojik ve güncel uygulamaları izler ve kendini geliştirme sorumluluğunu sürdürür. |
X | ||||
5 | Uygulamalarda birey, aile, toplum ve sağlık ekibi ile etkili iletişim kurar. |
|||||
6 | Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip ve hukuksal hak ve sorumluluklarının farkında olarak mesleki platformlarda yerini alır. |
|||||
7 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. |
X | ||||
8 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. |
|||||
9 | Araştırma sonuçlarının uygulanabilirliğini değerlendirebilir, hemşirelik uygulamalarında kullanabilir, yeni problem alanları belirleyebilir ve eleştirel düşünebilir. |
|||||
10 | Hemşirelik alanında verilerin toplanması, yorumlanması, girişimlerin uygulanması ve sonuçların değerlendirilmesi aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak hemşirelik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
2022-2024 Yılları Akademik Atama Yükseltme Töreni
Üniversitemizin 2022-2024 Yılları Akademik Atama Yükseltme Töreninde Sağlık Bilimleri Fakültesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümünden Dr. Öğr. Üyesi Seda Yakıt Yeşilyurt ve Dr.
Hemşirelik Bölümü Hocalarımıza “Akademik Başarı Ödülü”
2022-2024 yılları arasında Web of Science veri tabanında İzmir Ekonomi Üniversitesi adresli en yüksek sayıda bilimsel makalesi olan akademisyenler dikkate alınarak yapılan
Sağlıklı Yaş Alma Sempozyumu
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü moderatörlüğünde, Balçova Belediyesi işbirliğiyle 18-24 Mart Yaşlılar Haftası kapsamında Sağlıklı Yaş Alma
"Kadınların Geleceğini Güçlendiren Üniversite" Ödülü
Koç Üniversitesi Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Araştırma ve Uygulama Merkezi (KOÇ-KAM) ile Ekonomi Gazetesi’nin stratejik ortaklığında düzenlenen “Lider Kadın Paneli ve
8 Mart Dünya Kadınlar Günü’nde Toplumsal Cinsiyet Çalışmalarını Geliştirme Çalıştayı
Toplumsal cinsiyet eşitliği konusunda birçok başarılı proje ve etkinliğe imza atan İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ), 8 Mart Dünya Kadınlar Günü’nde "Toplumsal Cinsiyet
Gururlu Ameliyathane Hemşireleri-Geleceğimiz
İzmir Ekonomi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümünün Türk Cerrahi ve Ameliyathane Hemşireleri Derneği (TCAHD) iş birliğinde hazırladığı 15 Şubat Avrupa Ameliyathane
Farkında mısınız? HIV/AIDS
İzmir Ekonomi Üniversitesi Tıp Fakültesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, EKOKAM katkıları ile hazırlanan HIV/AIDS Farkındalık Haftası etkinliği 1 Aralık 2023 tarihinde üniversitemizde gerçekleştirilmiştir.
5. Uluslararası & 13. Ulusal Türk Cerrahi ve Ameliyathane Hemşireliği Kongresi
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü iş birliğinde Türk Cerrahi ve Ameliyathane Hemşireleri Derneği’nin 16-19 Kasım tarihlerinde Kuşadası’nda düzenlediği 5.