SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
Hemşirelik
HEM 400 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Onkoloji Hemşireliği
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
HEM 400
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Çevrim içi | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıProblem çözmeOlgu / Vaka çalışmasıSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin kanser hastasının ve ailesinin gereksinimleri ve bakımına farkındalığını artırmaktır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders öğrencilerin; Onkoloji Hemşireliği, kanser epidemiyolojisi, risk faktörleri, fizyopatolojisi, tanı ve tedavi yöntemleri ile erken tanıya ilişkin teorik bilgileri, sık görülen kanser tiplerini, kanserli hastanın bakımını, semptomların kontrolünü, evde bakım ve hastanın palyatif bakımını, hasta ve ailesine destek sağlama konusunda bilgi ve beceri kazanmasını amaçlamaktadır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri |
X
|
|
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin Tanıtımı Onkoloji Hemşireliğinin Kapsamı, Gerekçesi, Önemi, Gerekliliği | Can, G.(Ed). Dünyada ve Türkiye’de Onkoloji Hemşireliği (2015).Onkoloji Hemşireliği Kitabı, 1. Baskı, Nobel Tıp Kitabevi. Ss: 1033- 1042. |
2 | Kanserin Tanımı, Tarihçesi, Ülkemizde Ve Dünyada Epidemiyolojisi | World Health Organization. Cancer Key Facts (2020): https:// www. Who.int/news- room/fact-sheets/detail.cancer |
3 | Karsinogenezis ve Kanserin Sınıflandırılması | Kav S. (2020). Kanser Tanımı ve Terimler, Karsinogenezis. Onkoloji Hemşireliği Kitabı, 1. Baskı, Hipokrat Yayınevi, SS:3-10. |
4 | Kanserde Risk Faktörleri, Sistemlere Yönelik Belirti Bulgular Kanserin Tanı Yöntemleri, Kanserden Korunma ve Erken Tanı | Bayo J, Molina R, Perez J, et al. SEOM clinical guidelines to primary Prevention of cancer (2018): Clin Trans Oncol 2019;21(1):106-113 |
5 | Sık görülen kanser Tipleri (ALL, AML, KML, HL, NHL, MM…..) | Can, G.(Ed). Kanser Hastasının Bakımı (2015).Onkoloji Hemşireliği Kitabı, 1. Baskı, Nobel Tıp Kitabevi. Ss: 851- 882. |
6 | Kanserde Tedavi Yöntemleri ve Bakımı | Kapucu S, Kutlutürkan S. (Ed). Kemoterapi (2020). Onkoloji Hemşireliği. 1. Baskı, Hipokrat Yayınevi, Ss:51- 65. |
7 | Kanserli Hastada Semptom Kontrolü ve Bakımı | Wilson BJ, Zitella LJ, Erb CH, et al. Prevention od ınfection: A Systematic Rewiev of Evidence – Based Practice Interventions for Management in Patients with cancer. Clinical Journal of Oncology Nursing.2018;22(2): 157-168 |
8 | Kanserli Hastada Semptom Kontrolü ve Bakımı ARA SINAV | Bahar A, Ovayolu Ö, Ovayolu N. Onkoloji Hastalarında Sık Karşılaşılan Semptomlar ve Hemşirelik Yönetimi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2019;6(1): 42-58 |
9 | Kanserli Hastaya Bakım Verenlerin Korunması (Hemşire-Hasta ve Yakını) COVID 19 Pandemisinde Kanser Hasta ve Yakınlarının Korunması | Bektaş H. Kanser Sürecinde Aileye Yaklaşım. Can G(Ed): Onkoloji Hemşireliği. İstanbul, Nobel Tıp Kitabevleri, 2015,ss: 933-941 |
10 | Onkolojik Aciller Kanserli Hastada Palyatif Bakım | Özçelik H. Palyatif Bakım. (Ed: Kapucu S, Kutlutürkan). Onkoloji Hemşireliği. 1. Baskı, Hipokrat Yayınevi, ss:473-481 |
11 | Kanserde Rehabilitasyon | Kocamaz D, Tuncer Ayşenur, Yamak D, Sever Ö. Kanser ve Onkolojik Rehabilitasyon. Zeugma Sağlık Araştırmaları Dergisi. 2019;1(1):24-29 |
12 | Kanserli Hastada Taburculuk ve Evde Bakım Kanserli Hastada Yaşam Sonu Bakım ve Ölüm -Ödev | Terzi K. Yaşam Sonu Dönem Bakımı. (Ed: Kapucu S, Kutlutürkan). Onkoloji Hemşireliği. 1. Baskı, Hipokrat Yayınevi, ss:485-494 |
13 | Geriyatrik Onkoloji Hastası ve Bakım | Akdemir N, Akkuş Y. Yaşlı Kanser Hastasına Yaklaşım. Can G(Ed): Onkoloji Hemşireliği. İstanbul, Nobel Tıp Kitabevleri, 2015,ss: 943-954 |
14 | İyi Ölüm | Fadıloğlu Ç, Hançerlioğlu S. Yaşam Sonu Bakım ve Ölüm ( Ed: Yıldırım Y & Fadıloğlu Ç). Palyatif Bakım, Semptom Yönetimi ve Yaşam Sonu Bakım. Ankara, Ankara Nobel Tıp Kitapevleri, 2017;701- 745 |
15 | Dersin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Can (G): Onkoloji Hemşireliği. İstanbul, Nobel Tıp Kitabevleri, 2015, ISBN:978-605-335-068-2 Kapucu S, Kutlutürkan (Ed): Hemşirelik Öğrencilerine Yönelik Onkoloji Hemşireliği. 1. Baskı, Hipokrat Yayınevi, ISBN: 978-605-7874-47-7 Akçakaya A (Ed): Palyatif Bakım ve Tıp. 1. Baskı, İstanbul Medikal Sağlık ve Yayıncılık Hiz. Tic. Ltd.Şti, 2019, ISBN: 978-605-7607-17-1 Fadıloğlu Ç, Hançerlioğlu S. Yaşam Sonu Bakım ve Ölüm ( Ed: Yıldırım Y & Fadıloğlu Ç). Palyatif Bakım, Semptom Yönetimi ve Yaşam Sonu Bakım. Ankara, Ankara Nobel Tıp Kitapevleri, 2017;701- 745. ISBN: 9786059215473 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | World Health Organization. Cancer Key Facts (2020): https:// www. Who.int/news- room/fact-sheets/detail.cancer Bayo J, Molina R, Perez J, et al. SEOM clinical guidelines to primary Prevention of cancer (2018): Clin Trans Oncol 2019;21(1):106-113 Wilson BJ, Zitella LJ, Erb CH, et al. Prevention od ınfection: A Systematic Rewiev of Evidence – Based Practice Interventions for Management in Patients with cancer. Clinical Journal of Oncology Nursing.2018;22(2): 157-168 Bahar A, Ovayolu Ö, Ovayolu N. Onkoloji Hastalarında Sık Karşılaşılan Semptomlar ve Hemşirelik Yönetimi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2019;6(1): 42-58 Kocamaz D, Tuncer Ayşenur, Yamak D, Sever Ö. Kanser ve Onkolojik Rehabilitasyon. Zeugma Sağlık Araştırmaları Dergisi. 2019;1(1):24-29 |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
5
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
45
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
55
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
45
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0
|
||
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
18
|
18
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
19
|
19
|
Final Sınavı |
1
|
35
|
35
|
Toplam |
120
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Aile ve toplumun sağlık ve refahı için hemşirelik ve sağlık bilimi alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
X | ||||
2 | Bütüncül yaklaşımla aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini karşılamak için temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
X | ||||
3 | Hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirirken kanıta dayalı uygulamaları ve yeni yaklaşımları takip eder. |
|||||
4 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimser, bilimsel, teknolojik ve güncel uygulamaları izler ve kendini geliştirme sorumluluğunu sürdürür. |
X | ||||
5 | Uygulamalarda birey, aile, toplum ve sağlık ekibi ile etkili iletişim kurar. |
|||||
6 | Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip ve hukuksal hak ve sorumluluklarının farkında olarak mesleki platformlarda yerini alır. |
X | ||||
7 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. |
|||||
8 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. |
X | ||||
9 | Araştırma sonuçlarının uygulanabilirliğini değerlendirebilir, hemşirelik uygulamalarında kullanabilir, yeni problem alanları belirleyebilir ve eleştirel düşünebilir. |
|||||
10 | Hemşirelik alanında verilerin toplanması, yorumlanması, girişimlerin uygulanması ve sonuçların değerlendirilmesi aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak hemşirelik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Sağlıklı Yaş Alma Sempozyumu
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü moderatörlüğünde, Balçova Belediyesi işbirliğiyle 18-24 Mart Yaşlılar Haftası kapsamında Sağlıklı Yaş Alma
"Kadınların Geleceğini Güçlendiren Üniversite" Ödülü
Koç Üniversitesi Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Araştırma ve Uygulama Merkezi (KOÇ-KAM) ile Ekonomi Gazetesi’nin stratejik ortaklığında düzenlenen “Lider Kadın Paneli ve
8 Mart Dünya Kadınlar Günü’nde Toplumsal Cinsiyet Çalışmalarını Geliştirme Çalıştayı
Toplumsal cinsiyet eşitliği konusunda birçok başarılı proje ve etkinliğe imza atan İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ), 8 Mart Dünya Kadınlar Günü’nde "Toplumsal Cinsiyet
Gururlu Ameliyathane Hemşireleri-Geleceğimiz
İzmir Ekonomi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümünün Türk Cerrahi ve Ameliyathane Hemşireleri Derneği (TCAHD) iş birliğinde hazırladığı 15 Şubat Avrupa Ameliyathane
Farkında mısınız? HIV/AIDS
İzmir Ekonomi Üniversitesi Tıp Fakültesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, EKOKAM katkıları ile hazırlanan HIV/AIDS Farkındalık Haftası etkinliği 1 Aralık 2023 tarihinde üniversitemizde gerçekleştirilmiştir.
5. Uluslararası & 13. Ulusal Türk Cerrahi ve Ameliyathane Hemşireliği Kongresi
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü iş birliğinde Türk Cerrahi ve Ameliyathane Hemşireleri Derneği’nin 16-19 Kasım tarihlerinde Kuşadası’nda düzenlediği 5.
2023-2024 Akademik Yılı Sağlık Bilimleri Fakültesi Açılış Dersi
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi 2023-2024 Akademik yılı Açılış Dersi 'Antik Çağdan Günümüze Kanser ve Beslenme İlişkisi' başlıklı konuşması ile Dr. Öğr.