FACULTY OF HEALTH SCIENCES

Department of Nursing

HEM 110 | Course Introduction and Application Information

Course Name
Fundamentals of Profession II
Code
Semester
Theory
(hour/week)
Application/Lab
(hour/week)
Local Credits
ECTS
HEM 110
Spring
2
2
3
4

Prerequisites
None
Course Language
Turkish
Course Type
Required
Course Level
First Cycle
Mode of Delivery Online
Teaching Methods and Techniques of the Course Discussion
Group Work
Lecture / Presentation
Course Coordinator
Course Lecturer(s)
Assistant(s) -
Course Objectives This course aims to teach the students about the necessary knowledge skills, and attitudes related to communication skills and critical thinking.
Learning Outcomes The students who succeeded in this course;
  • The students who succeeded in this course;
  • use correct interview techniques in communication with patients.
  • counsel individuals / patients.
  • communicate effectively with patients with special conditions (pain, anxiety, crying, etc.).
  • write reflection in accordance with the rules.
  • explain the reflective cycle and write reflection accordingly.
  • examine a text containing scientific knowledge with structured critical thinking questions and present a judgment obtained.
Course Description This course covers the knowledge and skills related to process of thinking, the importance of critical thinking, critical thinking strategies, and the development of critical thinking, interview techniques, counseling skills, illness approach with pain, anxiety, crying, etc.,

 



Course Category

Core Courses
Major Area Courses
X
Supportive Courses
Media and Management Skills Courses
Transferable Skill Courses

 

WEEKLY SUBJECTS AND RELATED PREPARATION STUDIES

Week Subjects Related Preparation
1 - Introduction and Course Description - Thinking: Nature and types of thinking - Üstün,B.,Demir S. (2019) Hemşirelikte İletişim, Akademi Yayıncılık, İstanbul, ss: 1-368. ISBN: 9786058210622. -Üstün,B., Akgün,E., Partlak,N., (2005) Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi, Okullar Yayınevi, İzmir , ss 1-238. ISBN: 9789759818500 -Kaya, A. (2017) Kişiler Arası İlişkiler ve Etkili İletişim, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/232017165933ki.pdf -Güneş, F. (2012). Öğrencilerin düşünme becerilerini geliştirme. Türklük Bilimi Araştırmaları, (32), 127-146. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/157123
2 - Nurse Patient communication, establishing therapeutic relationships - Critical thinking in nursing - Üstün,B.,Demir S. (2019) Hemşirelikte İletişim, Akademi Yayıncılık, İstanbul, ss: 1-368. ISBN: 9786058210622. -Üstün,B., Akgün,E., Partlak,N., (2005) Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi, Okullar Yayınevi, İzmir , ss 1-238. ISBN: 9789759818500 -Kaya, A. (2017) Kişiler Arası İlişkiler ve Etkili İletişim, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/232017165933ki.pdf -Aşti T.A., Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2014. ss:95-102. - Dikmen, Y. D., & Usta, Y. Y. (2013). Hemşirelikte eleştirel düşünme. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 31-38 http://acikerisim.ibu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12491/2858/yurdanur-demir-dikmen.pdf?sequence=1&isAllowed=y
3 - Interview techniques - Problem solving in nursing -Kaya, A. (2017) Kişiler Arası İlişkiler ve Etkili İletişim, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/232017165933ki.pdf - Yıldırım, B., & Özkahraman, Ş. (2011). Hemşirelikte Problem Çözme. SDU Journal of Health Science Institute/SDÜ Saglik Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(3), 155-159 https://eds.p.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=d27da16c-5c9f-4797-a52f-59368cd42598%40redis
4 - Counseling skills - Concept mapping - Üstün,B.,Demir S. (2019) Hemşirelikte İletişim, Akademi Yayıncılık, İstanbul, ss: 1-368. ISBN: 9786058210622. -Üstün,B., Akgün,E., Partlak,N., (2005) Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi, Okullar Yayınevi, İzmir , ss 1-238. ISBN: 9789759818500 -Kaya, A. (2017) Kişiler Arası İlişkiler ve Etkili İletişim, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/232017165933ki.pdf -Satı, D. İ. L., & Fatma, Ö. Z. (2014). Hemşirelik öğretiminde bir strateji: kavram haritasının kullanımı. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 1(1), 81-89. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/88632
5 Communication in special situations (Approach to patient rejecting treatment, to crying individual, to persistent requesting individual, to inappropriate requesting individual) - Use of reliable information sources - Üstün,B.,Demir S. (2019) Hemşirelikte İletişim, Akademi Yayıncılık, İstanbul, ss: 1-368. ISBN: 9786058210622. -Üstün,B., Akgün,E., Partlak,N., (2005) Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi, Okullar Yayınevi, İzmir , ss 1-238. ISBN: 9789759818500 -Kaya, A. (2017) Kişiler Arası İlişkiler ve Etkili İletişim, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/232017165933ki.pdf - KURBANOĞLU, S. S. (2002). WWW bilgi kaynaklarının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 19(1), 11-25. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/610582
6 - Approach to the Anxious Individual -Literature searching and reaching the reliable source - Üstün,B.,Demir S. (2019) Hemşirelikte İletişim, Akademi Yayıncılık, İstanbul, ss: 1-368. ISBN: 9786058210622. -Üstün,B., Akgün,E., Partlak,N., (2005) Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi, Okullar Yayınevi, İzmir , ss 1-238. ISBN: 9789759818500 -Kaya, A. (2017) Kişiler Arası İlişkiler ve Etkili İletişim, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/232017165933ki.pdf -Yuvanç E, Akaltan KF. (2022) Bilimde Kanıta Ulaşmak. Selcuk Dental Journal.;9(1):344-51. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1349711
7 - Coping with Anger - Approaching the Angry Patient - Argument Analysis - Üstün,B.,Demir S. (2019) Hemşirelikte İletişim, Akademi Yayıncılık, İstanbul, ss: 1-368. ISBN: 9786058210622. -Üstün,B., Akgün,E., Partlak,N., (2005) Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi, Okullar Yayınevi, İzmir , ss 1-238. ISBN: 9789759818500 -Kaya, A. (2017) Kişiler Arası İlişkiler ve Etkili İletişim, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/232017165933ki.pdf - Üzelgün, M. A. (2015). Sosyal temsil çalışmaları için sistematik bir yöntem olarak argüman analizi. Psikoloji Çalışmaları, 35(2), 71-92. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/409005 - Üzelgün, M. A., Küçükural, Ö., & Rahmi, O. R. U. Ç. (2020). Argüman analizinde dört yaklaşım: Toulmin modeli, pragma-diyalektik, politik söylem analizi ve argüman kaynakları modelinin bir karşılaştırması. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, (59), 265-297. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1512182
8 Contact: MIDTERM EXAM - Clinical decision making in nursing -Sucu, G., Dicle, A., & Saka, O. (2012). Hemşirelikte klinik karar verme, etkileyen etmenler ve karar verme modelleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 9(1), 52-60. https://www.jer-nursing.org/Content/files/sayilar/56/KUHEAD_9_1_52_60.pdf
9 Communication in Special Situations-II (communication with a hearing, hearing, speech-impaired individual, communication with an unconscious patient) - Reflextive writing - Üstün,B.,Demir S. (2019) Hemşirelikte İletişim, Akademi Yayıncılık, İstanbul, ss: 1-368. ISBN: 9786058210622. -Üstün,B., Akgün,E., Partlak,N., (2005) Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi, Okullar Yayınevi, İzmir , ss 1-238. ISBN: 9789759818500 -Kaya, A. (2017) Kişiler Arası İlişkiler ve Etkili İletişim, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/232017165933ki.pdf - Mert, H., Bilik, Ö., Yıldırım Sarı, H., & Üstün, B. (2011). Bir öğrenme deneyimi: reflekşın (reflection). https://acikerisim.deu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12397/4590/89-93_mert.pdf?sequence=1&isAllowed=y
10 - Delivering bad news - Student presentation - Üstün,B.,Demir S. (2019) Hemşirelikte İletişim, Akademi Yayıncılık, İstanbul, ss: 1-368. ISBN: 9786058210622. -Üstün,B., Akgün,E., Partlak,N., (2005) Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi, Okullar Yayınevi, İzmir , ss 1-238. ISBN: 9789759818500 -Kaya, A. (2017) Kişiler Arası İlişkiler ve Etkili İletişim, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/232017165933ki.pdf
11 - Approach to the Individual in Crisis - Student presentation - Üstün,B.,Demir S. (2019) Hemşirelikte İletişim, Akademi Yayıncılık, İstanbul, ss: 1-368. ISBN: 9786058210622. -Üstün,B., Akgün,E., Partlak,N., (2005) Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi, Okullar Yayınevi, İzmir , ss 1-238. ISBN: 9789759818500 -Kaya, A. (2017) Kişiler Arası İlişkiler ve Etkili İletişim, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/232017165933ki.pdf
12 - Conflict Resolution - Student presentation - Üstün,B.,Demir S. (2019) Hemşirelikte İletişim, Akademi Yayıncılık, İstanbul, ss: 1-368. ISBN: 9786058210622. -Üstün,B., Akgün,E., Partlak,N., (2005) Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi, Okullar Yayınevi, İzmir , ss 1-238. ISBN: 9789759818500 -Kaya, A. (2017) Kişiler Arası İlişkiler ve Etkili İletişim, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/232017165933ki.pdf
13 - Student Presentations - Student presentation - Üstün,B.,Demir S. (2019) Hemşirelikte İletişim, Akademi Yayıncılık, İstanbul, ss: 1-368. ISBN: 9786058210622. -Üstün,B., Akgün,E., Partlak,N., (2005) Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi, Okullar Yayınevi, İzmir , ss 1-238. ISBN: 9789759818500 -Kaya, A. (2017) Kişiler Arası İlişkiler ve Etkili İletişim, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/232017165933ki.pdf
14 - Student Presentations - Student presentation - Üstün,B.,Demir S. (2019) Hemşirelikte İletişim, Akademi Yayıncılık, İstanbul, ss: 1-368. ISBN: 9786058210622. -Üstün,B., Akgün,E., Partlak,N., (2005) Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi, Okullar Yayınevi, İzmir , ss 1-238. ISBN: 9789759818500 -Kaya, A. (2017) Kişiler Arası İlişkiler ve Etkili İletişim, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/232017165933ki.pdf
15 - Course review - Reflextive writing homework feedback
16 Final exam

 

Course Notes/Textbooks

-Üstün,B., Demir S. (2019) Hemşirelikte İletişim, Akademi Yayıncılık, İstanbul, ss: 1-368. ISBN:  9786058210622.

 

Suggested Readings/Materials

- Üstün,B., Akgün,E., Partlak,N., (2005) Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi, Okullar Yayınevi, İzmir , ss 1-238. ISBN: 9789759818500

-Kaya, A. (2017) Kişiler Arası İlişkiler ve Etkili İletişim, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/232017165933ki.pdf

 

 

EVALUATION SYSTEM

Semester Activities Number Weigthing
Participation
Laboratory / Application
Field Work
Quizzes / Studio Critiques
Portfolio
Homework / Assignments
1
10
Presentation / Jury
2
25
Project
1
10
Seminar / Workshop
Oral Exams
Midterm
1
15
Final Exam
1
40
Total

Weighting of Semester Activities on the Final Grade
5
60
Weighting of End-of-Semester Activities on the Final Grade
1
40
Total

ECTS / WORKLOAD TABLE

Semester Activities Number Duration (Hours) Workload
Theoretical Course Hours
(Including exam week: 16 x total hours)
16
2
32
Laboratory / Application Hours
(Including exam week: '.16.' x total hours)
16
2
32
Study Hours Out of Class
0
Field Work
0
Quizzes / Studio Critiques
0
Portfolio
0
Homework / Assignments
1
6
6
Presentation / Jury
2
6
12
Project
1
6
6
Seminar / Workshop
0
Oral Exam
0
Midterms
1
12
12
Final Exam
1
20
20
    Total
120

 

COURSE LEARNING OUTCOMES AND PROGRAM QUALIFICATIONS RELATIONSHIP

#
Program Competencies/Outcomes
* Contribution Level
1
2
3
4
5
1

To be able to have basic theoretical and practical knowledges in line with scientific developments in the field of nursing and health sciences for family and community health and well-being

2

To be able to use the basic theoretical and practical knowledges to meet the health care requirements of family and community with holistic approach.

3

To be able to follow the evidence-based practices and new approaches by performing nursing practices.

4

To be able to maintain responsibility of improving by itself while adopting the importance of lifelong learning and following scientific, technological and current practices.

X
5

To be able to communicate effectively with individuals, families, communities and healthcare team in applications.

X
6

To be able to occur on the professional platforms having the individual study skills, ability to decide independently, and aware of their legal rights and responsibilities.

7

To be able to do team working in disciplinary and interdisciplinary.

X
8

To be able to organize the projects and events for the living social environment with social responsibility and to apply them.

9

To be able to evaluate the applicability of research results, use in nursing practices, identify new problem areas and think critically.

X
10

To be able to act according to the social, scientific and ethical values in nursing, during the period of data collection, interpretation, implementation of initiatives and evaluation of results.

11

To be able to collect data in the areas of Nursing and communicate with colleagues in a foreign language.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


SOCIAL MEDIA

NEWS |ALL NEWS

Izmir University of Economics
is an establishment of
izto logo
Izmir Chamber of Commerce Health and Education Foundation.
ieu logo

Sakarya Street No:156
35330 Balçova - İzmir / Turkey

kampus izmir

Follow Us

İEU © All rights reserved.